eRačun ili elektronički račun danas je najraširenija elektronička isprava u svijetu, a podrazumijeva račun koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku što omogućuje njegovu automatsku i elektroničku obradu. Prihvaćanje takvog načina izdavanja računa predstavlja osnovu za digitalnu transformaciju poslovanja koja je jedan od prioriteta razvoja europskoga gospodarstva.

Europska unija procjenjuje da će potpunim uvođenjem eRačuna uštedjeti 423 milijarde eura, a uštede od uvođenja elektroničkog računa kreću se od 7 do 20 eura po računu, od čega 80 posto uštede ostvaruje kupac, a 20 posto prodavatelj.

Naime, od izdavanja do arhiviranja svaki račun prođe niz koraka. Iako se interne procedure i razina automatizacije mogu razlikovati od tvrtke do tvrtke, Europska je unija identificirala osam univerzalnih koraka na strani prodavatelja i kupca koji se uvođenjem elektroničkog računa mogu potpuno digitalizirati i, uz uštede, omogućiti kvalitetnije upravljanje financijskim poslovanjem te općenito povoljno utjecati na povećanje konkurentnosti i produktivnosti rada. U postupcima elektroničkog fakturiranja prednosti za izdavatelje eRačuna su smanjeni troškovi koji prate pripremu, izdavanje i slanje računa – eliminira se trošak ispisa i kuvertiranja te trošak poštarine, a račun se isporučuje u znatno kraćem vremenu. Na strani primatelja, koji zaprima i odobrava račune, knjiži ih i zakazuje plaćanje, uvođenjem eRačuna povećava se brzina zaprimanja i obrade, pri čemu se minimalizira mogućnost ljudske greške, osigurava se brže plaćanje i visoki stupanj automatizacije procesa razmjene računa. Naposljetku, elektronički računi pohranjuju se u sigurnu i kontroliranu digitalnu arhivu.

Nakon uspješnog uvođenja obvezne primjene eRačuna za javne naručitelje u postupcima javne nabave, Europska unija u sljedećem srednjoročnom razdoblju planira kroz izmjenu Direktive 2006/112/EZ u pogledu pravila o PDV-u za digitalno doba istu obvezu uvesti u poslovanje između poduzetnika (B2B) na zajedničkom tržištu. Republika Hrvatska se za novu regulativu priprema u sklopu projekta Fiskalizacija 2.0 koji iz sredstva Nacionalnog plana oporavka i otpornosti provodi Porezna uprava. Kroz projekt je planirano do kraja 2024. godine uspostaviti sustav bezgotovinskog plaćanja putem eRačuna u segmentu B2B (Business to Business) s integriranom e-arhivom te aktivnim, jedinstvenim i naprednim online knjigovodstvom u sustavu PDV-a.

Prema analizi stanja koju je u sklopu projekta provela Porezna uprava na uzorku od 15.200 poslovnih subjekata, eRačun u svom poslovanju trenutno koristi nešto više od 40 posto ispitanika. Rezultati istraživanja pokazuju značajnu segmentaciju prema veličini, tako da u primjeni eRačuna prednjače poduzeća u kategoriji velikih i srednjih poduzetnika, gdje je više od dvije trećine (75 posto) digitaliziralo proces razmjene računa. U kategoriji malih poduzetnika eRačun primjenjuje više od polovice ispitanika (61 posto), dok najmanje eRačun koriste mikropoduzetnici i samostalne djelatnosti, gdje taj udio pada ispod 30 posto.

Uzevši u obzir činjenicu da većina poduzetnika koji već koriste eRačun pozitivno ocjenjuje njegov utjecaj na učinkovitost poslovanja i administrativno rasterećenje, Porezna uprava poziva poduzetnike koji još ne primjenjuju elektronički račun da taj standard uvedu u svoje poslovanje i prije zakonske obveze. Prednosti koje su u digitalizaciji razmjene računa prepoznali veliki i srednji poduzetnici jednako su primjenjive i na poslovanje malih i mikro poduzeća u svim fazama izdavanja i obrade računa. Sve relevantne informacije o načinu ugovaranja eRačuna i popis informacijskih posrednika koji pružaju tu uslugu možete pronaći na stranicama Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja:

Kako do eRačuna

Popis informacijskih posrednika